7 Cara Mudah Hilangkan Kutu Beras yang Belum Banyak Orang Tahu

- Januari 12, 2017

7 Cara Mudah Hilangkan Kutu Beras yang Belum Banyak Orang Tahu

 
. .
Beras yng disimpan yang dengannya cara yng tak betul ataupun terlalu lama bukan sahaja boleh meninggalkan bau hapak, malah boleh diserang kutu!
Cara Hilangkan Kutu Beras
Cara Hilangkan Kutu Beras
Menghilangkan kutu beras satu per satu tak gampang dan memerlukan kesabaran. Kadang-kadang masih ada kutu beras yng tersembunyi di sebalik beras menjadikan disaat dimasak, kita masih lagi menemui beberapa ekor kutu yang telah di sebutkan di antara nasi.
Memanglah geram dibuatnya! Silap haribulan, jalan pintas yng mungkin akan kita lakukan adalah yang dengannya membuang beras yng berkutu serta membeli beras yng baru. Akan tetapi, andai selalu Amat berbuat sedemikian dah jadi satu pembaziran juga. Tidak tidak jelek alias bagus pun, kan.
Ada cara bagi atau bisa juga dikatakan untuk kita mencegah serta mengatasi masalah kutu beras ini, antaranya:
1. Genakan Daun Asam Jawa
Masukkan dua ataupun tiga helai daun asam Jawa yng sudah dibersihkan serta dikeringkan ke dalam tempat penyimpanan beras. Sesekali bukalah tempat penyimpan beras agar udaranya tak terperangkap serta beras tak berbau hapak.
2. Khasiat Daun Limau Purut
Setiap 10 kg beras, campurkan yang dengannya 50g daun limau purut yng telah ditumbuk. Yang dengannya ini beras kamu akan bebas daripada bau hapak.
3. Daun Belimbing Buluh
Simpen beras yang dengannya dua tau tiga helai duan belimbing buluh yng telah dibersih serta dikeringkan. Daun belimbing buluh terbukti efektif bagi atau bisa juga dikatakan untuk menghapuskan kutu beras.
4. Cili Kering
Genakan cili kering. Masukan dua ataupun tiga biji cili kering ke dalam tempat penyimpanan beras. Bau menyengat daripada cili kering it akan mengusir kutu. Jangan tidak ingat bagi atau bisa juga dikatakan untuk menutup kotak penyimpanan beras itu yang dengannya rapat serta simpen di tempat yng kering serta sejuk. ‘Confirm’ kutu beras tak berani datang!
5. Bawang Putih
Kamu boleh mempergunakan bawang putih bagi atau bisa juga dikatakan untuk mengusirnya kerana kutu beras tak menyukai aroma khas bawang putih yng menyengat.
Tatacaranya merupakan yang dengannya memasukkan bawang putih yng telah dikupas pada beras yng kamu simpen. Akan tetapi cara ini berisiko akan merosakkan beras kerana kandungan air daripada bawang putih boleh membuatkan beras menjadi lembab serta berkulat andai disimpan terlalu lama.
Sebaiknya, kamu taburkan bawang putih yng telah dihiris ke dalam beras yng telah diletakkan di dalam talam ataupun bekas. Cara ini akan membuatkan kutu beras yang telah di sebutkan ‘cabut lari’ meninggalkan beras yang telah di sebutkan.
6. Kulit Kayu Manis
Selain memberikan manfaat menghalau semut, sebenarnya kulit kayu manis pun mencoba mengusir kutu beras. Tatacaranya cukup gampang, masukkan kulit kayu manis ke dalam manis di tempat penyimpanan beras. Aroma khasnya itu akan membuatkan kutu-kutu berasa berasa tak selesa.
7. Jemur Di Tempat Panas
Masukkan beras di dalam bekas yng boleh meninggalkan kesan panas semisal ‘stainless’. Lantas jemur di tempat yng panas, lebih tidak lebih dalam 20 minit. Tutup atasnya yang dengannya sehelai kain putih.
Panas yng ditinggalkan oleh ‘stainless’ akan membuatkan kutu beras yang telah di sebutkan kepanasan serta akan mencari tempat yng sejuk menjadikan ia akan menempel pada kain yang telah di sebutkan. Kamu akan lihat kutu-kutu beras itu melekat pada kain, lantas buanglah kutu-kutu itu. - [sumber wom.my] Sponsored Links loading... Loading... .

Source Articles & Image : petanitop.blogspot.com

Seputar 7 Cara Mudah Hilangkan Kutu Beras yang Belum Banyak Orang Tahu

Advertisement
 

Cari Artikel Selain 7 Cara Mudah Hilangkan Kutu Beras yang Belum Banyak Orang Tahu